O Retrovlakoch

História železníc sa na území Slovenska začala písať v roku 1848, kedy došlo k sprevádzkovaniu prvej železničnej trate so strojným pohonom na Slovensku. V tomto roku prišiel prvý parný vlak z Viedne cez Gänserndorf a Marchegg do Bratislavy. Odvtedy sa na Slovensku postavilo mnoho ďalších železničných tratí, na ktorých sa vystriedal veľký počet rôznych koľajových vozidiel. Tak ako sa do dnešného dňa nezachovali všetky železničné trate postavené v minulosti, tak za nezachovali ani všetky typy koľajových vozidiel, ktoré za takmer 180 rokov po našich železničných tratiach jazdili. Avšak tie trate, ktoré sa zachovali dodnes a sú zjazdné poskytujú priestor aj historickým železničným vozidlám, ktoré sa do dnešných dní zachovali.

A možno málokto vie, že tieto historické parné, motorové aj elektrické rušne, motorové vozne, a vozne na prepravu osôb či nákladu, nám všetkým dnes robia radosť vďaka nezištnému úsiliu dobrovoľníkov aktívnych po celom Slovensku. Združenia dobrovoľníkov obnovujú historické koľajové vozidlá, udržiavajú ich v prevádzke a prevádzkuju ich formou mimoriadnych vlakov, vďaka čomu tieto častokrát technické unikáty neslúžia len ako statické exponáty v múzeu, ale jazdu v nich si môžete vychutnať tak ako kedysi.

A podľa čoho by ste mali vedieť že sa veziete v "retrovlaku"? Presná definícia k tomuto pojmu zrejme neexistuje. Podľa nás by sa mohlo jednať o vlaky, pri ktorých by mohli byť splnené aspoň tak 3-4 z nasledujúcich príznakov:

  • tým z nás skôr narodených sa pri pohľade na vlak v mysli vybaví, že niekedy veľmi dávno ste sa na niečom takom už viezli
  • pri vašej sedačke si môžete stiahnuť okno a vychutnävať si jazdu vlaku s "vetrom vo vlasoch"
  • pokiaľ si pri jazde vlakom užívate pohľad na okolité scenérie cez otvorené okno, zrejme si z očí vyberáte sadze z parného rušňa, tie vám taktiež môžu škrípať medzi zubami, alebo si plnými dúškami vychutnávate vôňu spálenej nafty v spaľovacom motore rušňa
  • spravidla sú okoloidúce vlaky rýchlejšie, väčšinou vidíte ako váš vlak v staniciach predbiehajú iné vlaky, a celkovo sa váš ten vlak príliš neponáhľa
  • márne budete hľadať wifi signál, či ovládanie od klimatizácie
  • pri pohľade do toalety vidíte dieru s poklopom pri otvorení ktorej sa vám naskytne pohľad na koľajnicu a podvaly pod vlakom - dovoľujeme si vás upozorniť že na tomto type toalety stále platí, že ju nie možné používať počas pobytu vlaku v železničnej stanici :-)

Pokiaľ vás tieto predstavy o retrovlaku navnadili, budeme radi ak podporíte úsilie dobrovoľníkov zakúpením lístkov na niektorý z retrovlakov. Príďte si zaspomínať aké čaro malo cestovanie vlakom v minulosti. A možno sa preveziete aj po tratiach, kde dnes už pravidelné vlaky nechodia.

Tešíme sa na stretnutie s vami v retrovlaku, pri ktorom môže byť aj samotná cesta cieľom :-)

Najbližšie podujatia

Retrovlaky.sk Retrovlaky.sk Retrovlaky.sk Retrovlaky.sk Retrovlaky.sk Retrovlaky.sk Retrovlaky.sk

Ďakujeme za podporu našim partnerom

Železnice Slovenskej republiky
Železničné múzeum SR
Trenčín región
Región Záhorie
Región Kopanice